با هم تهران را بهتر بشناسیم !!

بی برنامگی خواب تهران را آشفته می کند

نویسنده :تهران شناسی
تاریخ:پنجشنبه 29 مهر 1395-10:45 ب.ظ

هرچند زمانی که آغامحمدخان قاجار تهران را به عنوان پایتخت خود برگزید خبری از علوم روز برای شناسایی خطرهای زیربنایی شهرهای بزرگ نبود، اما تقریباً از زمانی که مطالعات زلزله در ایران شروع شد، هیچ تحقیقی نام تهران را از فهرست شهرهای پرخطر کنار نگذاشته است؛ شهری که در طول سال های گذشته تنها افزایش تعداد ساکنانش را به چشم خود دیده و حالا باید نگرانی چند میلیون ساکن خود را به دوش بکشد.
روزنامه فرصت امروز: هرچند زمانی که آغامحمدخان قاجار تهران را به عنوان پایتخت خود برگزید خبری از علوم روز برای شناسایی خطرهای زیربنایی شهرهای بزرگ نبود، اما تقریباً از زمانی که مطالعات زلزله در ایران شروع شد، هیچ تحقیقی نام تهران را از فهرست شهرهای پرخطر کنار نگذاشته است؛ شهری که در طول سال های گذشته تنها افزایش تعداد ساکنانش را به چشم خود دیده و حالا باید نگرانی چند میلیون ساکن خود را به دوش بکشد.
 
گسل های جنوب ری، شمال ری، گسل شمال تهران و گسل نیاوران، گسل قصر فیروزه و شرق تهران، گسل های بزرگی هستند که در طول دهه های گذشته شناسایی شده اند و لرزش بر اندام هر یک از آنها می تواند روزگار پایتخت نشینان را برای آینده ای نامعلوم سیاه کند. تجـــربه کشورهای توسعه یافته ای مانند ژاپن که در معرض زلزله هایی بزرگ قرار دارند، می تواند به عنوان برنامه ای تأیید شده زیر نظر قرار گیرد؛ کشوری که در طول سال با گسل هایی غیر قابل کنترل دست و پنجه نرم می کند اما توانسته با استفاده از شیوه های نوین در ساختمان سازی و شهرسازی بخش قابل توجهی از این ضربه ها را کنترل کند. 

در تهران اما هیچ گاه چنین نقشه ای اجرایی نشده است. عمر پایین ساختمان های ایران، در کنار دور زدن قانون در برخی طرح ها باعث شده استحکام ساختمان های جدید در برابر زلزله های شدید با اما و اگرهای جدی روبه رو شود. اگر به این آمار تعداد نسبتا بالای واحدهای مسکونی فرسوده را که در خطر تخریب کامل قرار دارند نیز اضافه کنیم، زنگ خطرها بیش از هر زمان دیگری به گوش خواهند رسید.

یکی دیگر از حوزه هایی که می تواند نگرانی ها در صورت وقوع لرزشی بزرگ در تهران را افزایش دهد چگونگی اجرای طرح ها در ساختار فعلی شهری است. ساخت واحدهای مسکونی چند طبقه در بافت های مسکونی که رفت و آمد از آنها بسیار دشوار است این تهدید را به وجود آورده که در شرایط اضطراری حتی دسترسی به برخی واحدهای مسکونی نیز با اما و اگر مواجه باشد؛ موضوعاتی که وقتی در کنار یکدیگر قرار می گیرند این نگرانی بزرگ را به وجود می آورد که وقوع اتفاقی بزرگ در این عرصه می تواند جبران ناپذیر تلقی شود.

از خطرات خودساخته تا کشف گسل های جدید

هرچند نمی توان انتظار داشت در کوتاه مدت بخش زیادی از این دغدغه های فراموش شده بار دیگر در دستور کار قرار گیرند و این امر بیش از آنکه به یک طرح احتیاج داشته باشد، نیاز به تغییری جدی در سیاست گذاری های کلان دارد اما قطعاً یکی از راهکارهایی که در تمام این سال ها قابلیت اجرایی شدن داشته، تلاش برای مدیریت هزینه ها و جلوگیری از خطرات مربوط به آنهاست. رشد غیر قابل توجیه ساخت و سازها در تهران که در طول سال های گذشته ضربه های مهلکی به بازار مسکن وارد کرده می تواند خود عمل کردن گسل ها را با شکلی قابل توجه قدرتمند کند. در صورتی که ساخت و سازها از فیلترهای بیشتری عبور می کردند، قطعاً امکانات موجود میان جمعیت کمتری توزیع می شد و این خطرهای آینده را کاهش می داد.

فارغ از این موضوع ریزش های مکرر برخی زمین های پایتخت در طول هفته های گذشته خطراتی جدی را به وجود آورده است. زیرسازی بی دوام که نتیجه آن باز شدن برخی خیابان ها و مناطق مسکونی پایتخت بوده هرچند در ابعادی نسبتا کوچک اتفاق افتاده اما این خطر را به وجود می آورد که برای یک فاجعه حتی نیاز به گسل های طبیعی نیست و تهران برای خود خطراتی جدید به وجود آورده است.

این خطرها زمانی به خود رنگ و بویی جدی تر می گیرد که وزارت راه و شهرسازی از کشف گسل هایی جدید در پایتخت خبر می دهد.

رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اعلام کرده حدود 50 کیلومتر مربع از مساحت شهر تهران روی گسل ها قرار دارد. گسل هایی که از تهران عبور می کنند به سه دسته گسل های بزرگ، متوسط و خرد تقسیم می شوند و که مطالعات نشان می دهد؛ پنج گسل اصلی و بزرگ از شهر تهران عبور می کند. گسل های جنوب ری، شمال ری، گسل شمال تهران و گسل نیاوران، گسل قصر فیروزه و شرق تهران از گسل های اصلی و بزرگی است که از پایتخت می گذرد که از بین اینها مهم ترین گسل، گسل شمال تهران است.

بیت الهی آنچه تاکنون اتفاق افتاده را نتیجه قطعی نمی داند. وی در این رابطه گفته اگر بخواهیم گسل هایی را که در اطراف شهر تهران هستند حساب کنیم، تعداد این گسل ها افزایش می یابد و این 40گسل و پنج گسل اصلی، گسل هایی هستند که فقط از شهر تهران می گذرند. البته باید متذکر شوم تا به امروز این تعداد گسل را شناسایی کرده ایم. لاین های گسلی در امتداد غرب به شرق تهران وجود دارد که مطالعات و بررسی های دقیق تر توسط همکاران ما در سازمان زمین شناسی نشان می دهد این گسل ها از هم منقطع نیستند و به هم پیوسته اند که این گسل به هم پیوسته قدرت و توان لرزه زایی بالایی دارد.

با وجود آنکه تهران تاکنون ترجیح داده آنچه زیرپوستش اتفاق می افتد را نادیده بگیرد و مدیران شهری نیز در برخورد با این خطرها معمولاً راحت ترین راه را برگزیده اند اما محاصره 50 کیلومتری پایتخت از سوی گسل هایی که می توانند با کنار هم قرار گرفتن فاجعه ای بزرگ به وجود بیاورند این نگرانی را به وجود آورده که در آینده شانس چندانی برای پشت گوش انداختن خطرها وجود ندارد. تنها گسل شمال تهران طولی 30 کیلومتری دارد و تغییر شرایط آن می تواند خساراتی جبران ناپذیر به وجود آورد؛ خساراتی که شاید پیشگیری از آنها بسیار دیر شده باشد.



داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 

شکایت از متروی تهران به مرگ دختر جوان

نویسنده :تهران شناسی
تاریخ:چهارشنبه 28 مهر 1395-09:45 ب.ظ

خانواده دختر جوانی که پس از برخورد با قطار در ایستگاه مترو شادمان کشته شد، با حضور در شعبه 8 دادسرای جنایی تهران، از شرکت مترو پایتخت شکایت کردند.
روزنامه ایران: خانواده دختر جوانی که پس از برخورد با قطار در ایستگاه مترو شادمان کشته شد، با حضور در شعبه 8 دادسرای جنایی تهران، از شرکت مترو  پایتخت شکایت کردند.
 
در این حادثه هولناک که عصر 11 مهر امسال رخ داد دختر جوانی پس از برخورد با قطار مترو به طرز دلخراشی جان باخت.
 
نخستین اخبار از خودکشی این دختر حکایت داشت اما پس از انتشار گفت‌و‌گوهای خبری مسئولان اورژانس و مترو مشخص شد موضوع مرگ خودخواسته در میان نبوده است.
 
دستور بازبینی دوربین ها
 
با اعلام این حادثه از سوی مأموران کلانتری 118 ستارخان به دادسرای جنایی تهران، قاضی ایلخانی، بازپرس کشیک قتل پایتخت دستور تحقیقات جنایی در این باره را صادر کرد. در ادامه نیز احتمال جان باختن قربانی به‌دلیل ازدحام جمعیت قوت گرفت؛ چرا که شواهد موجود، خودکشی را منتفی کرد.
 
بنابراین با دستور بازپرس پرونده، دوربین‌های مداربسته محل حادثه مورد بازبینی قرار گرفت و علت مرگ دلخراش دختر جوان ازدحام جمعیت اعلام شد.
 
با اعلام این گزارش، خانواده قربانی با حضور در شعبه هشتم دادسرای امور جنایی تهران علیه شرکت مترو شکایت کردند و خواستار پاسخگویی مسئولان شرکت مترو  تهران در این باره شدند.



داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 

انفجار در شمال تهران

نویسنده :تهران شناسی
تاریخ:چهارشنبه 28 مهر 1395-09:45 ب.ظ

پلیس تهران جزئیات انفجار در محله ارسباران که منجر به مجروح شدن دو شهروند شد را تشریح کرد.
خبرگزاری میزان: پلیس تهران جزئیات انفجار در محله ارسباران که منجر به مجروح شدن دو شهروند شد را تشریح کرد.

در پی وقوع یک فقره انفجار که منجر به مصدومیت و نقص عضو دو نفر از شهروندان تهرانی در محله ارسباران شد؛مرکز اطلاع رسانی پلیس پایتخت در اطلاعیه در تشریح جزئیات این حادثه اعلام داشت: صبح امروز مقارن ساعت 10:57 دقیقه 27 مهرماه وقوع یک فقره انفجار در محدوده محله ارسباران در شمال تهران از طریق مرکز فوریت های پلیسی 110 تهران بزرگ به پلیس اعلام می شود که بلافاصله اکیپی از ماموران کلانتری 103 گاندی و واحد های امدادی در محل حضور می یابند.

این گزارش حاکیست، پس از بررسی های پلیسی و انجام تحقیقات محلی مشخص می شود دو مرد به نام های "غلامرضا" 55ساله و ناصر 54 ساله که پیک موتوری و کارگر خدماتی یک موسسه آموزشی بودند زمانیکه مشغول نظافت و جمع آوری اسباب و اثاثیه در انباری پشت بام این آموزشگاه بودند متوجه بسته ای مشکوک شده و پس از بیرون آوردن آن در می یابند مقادیری اکلیل و سرنج است.

در همین حین که ناصر در حال وارسی بسته بود غلامرضا با سیگار روشن به وی نزدیک می شود که ناگهان بسته مذکور منفجر شده و به مجروحیت و قطع انگشت دست چپ او و  سوختگی صورت غلامرضا منجر می شود.به دنبال این موضوع با حضور نیروی های امدادی و اورژانس 115؛ ناصر به بیمارستان امام خمینی(ره) و دیگری به بیمارستان ساسان منتقل می شود.

در این گزارش آمده است، با وقوع انفجار مذکور کارشناسان چک و خنثی سازی پلیس پایتخت، بلافاصله در محل حاضر و نسبت به بررسی حادثه اقدام کردند که در بررسی های فنی مشخص شد مواد استفاده شده شامل مواد محترقه دست ساز بوده و هیچ گونه اثری از وجود مواد منفجره در بسته مذکور دیده نمی شود.

مرکز اطلاع رسانی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ در ادامه ضمن توصیه به شهروندان در خصوص عدم نگهداری مواد محترقه و خطرساز در منزل، اعلام کرد:"شهروندان در نظر داشته باشند که نگهداری مواد محترقه، خطرناک بوده و امکان بروز حادثه در هر لحظه وجود دارد و بر همین اساس از شهروندان درخواست می شود در صورت وجود مواد محترقه در منزل و محل کار، موارد را به مرکز فوریت های پلیسی 110 اطلاع دهند تا ماموران چک و خنثی سازی پلیس پایتخت نسبت به جمع آوری آن اقدام کنند.



داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 

طرح مقابله با رودخانه‌ خواران در تهران

نویسنده :تهران شناسی
تاریخ:چهارشنبه 28 مهر 1395-09:44 ب.ظ

یک مقام مسئول با تشریح ضوابط ساخت و ساز در حاشیه رودخانه‌ها، جزئیات طرح مقابله با رودخانه خواران در مناطق کن، دربند و درکه تهران را تشریح کرد.
خبرگزاری مهر: یک مقام مسئول با تشریح ضوابط ساخت و ساز در حاشیه رودخانه‌ها، جزئیات طرح مقابله با رودخانه خواران در مناطق کن، دربند و درکه تهران را تشریح کرد.
 
غزال جعفری از فراگیر شدن طرح کاداستر در نقشه حریم بستر رودخانه‌های کشور خبر داد و گفت: این طرح مختصات جغرافیایی پلاک‌ها را به‌طور کامل برداشت می‌کند و با بارگذاری اطلاعات حقوقی بر روی نقشه سبب خواهد شد تا در هنگام معامله بدانیم مالک، سند را چه سالی دریافت کرده، این سند، سند تفکیکی از کدام سند است و به‌طور کلی تمامی مشخصات حقوقی مورد نیاز در آن کاملاً مشخص است.

مدیرکل دفتر مهندسی رودخانه‌ها و سواحل شرکت مدیریت منابع آب با بیان اینکه طرح تعیین و نشانه‌گذاری بستر حریم رودخانه‌های کشور در مقیاس یک ۲۵۰ هزارم آبراهه‌های کشور آغاز شده است، گفت: طول آبراهه‌های کشور حدود ۱۴۶ هزار کیلومتر برآورد شده که تاکنون حد بستر و حریم ۴۲ هزار کیلومتر از این آبراهه‌ها مشخص و مورد مطالعه قرار گرفته و اطلاع‌رسانی شده و حدود ۶ هزار کیلومتر آن نیز "روپر گذاری" شده است.

جعفری با اشاره به اینکه این نشانه‌ها معمولاً در مناطقی قرار می‌گیرند که در معرض توسعه بوده و یا در جاهایی قرار خواهند گرفت که خطر جدی مردم را تهدید می‌کند، تصریح کرد: چالش عمده‌ای که در نشانه‌گذاری با آن مواجه هستیم، عدم همکاری مردم است که با برچیدن روپرها و نشانه‌هایی که در مسیر آبراهه‌ها قرار دارد و حد سیلابی رودخانه‌ها را به ما یادآوری می‌کند و باعث خواهد شد تا در زمان وقوع حوادث و سیلاب، مخاطراتی برای عامه مردم ایجاد شود.

وی علت اصلی برچیدن این روپرها توسط مردم را سوءاستفاده اقتصادی عنوان کرد و افزود: در بعضی مواقع این روپرها در محدوده تصرفات اشخاص قرار می‌گیرند و برچیده می‌شوند و در برخی موارد نیز این نشانه‌ها از سوی افراد سودجو و معامله گر که تصمیم دارند زمین یا باغی را که در محدوده و بستر آبراهه‌ها قرار دارند را با نیرنگ به فروش برسانند، برچیده می‌شود.

مدیرکل دفتر مهندسی رودخانه‌ها و سواحل شرکت مدیریت منابع آب ایران با بیان اینکه به دنبال این هستیم تا مردم را از حد بستر رودخانه‌ها مطلع کنیم تا آنان بدانند حد طغیانی رودخانه‌ها کجاست تا دچار خسارت نشوند، اظهار داشت: اراضی بستر رودخانه‌ها در مالکیت دولت بوده و نباید برای آن سند مالکیت صادر شده و در آن ساخت و ساز شود.

این مقام مسئول در خصوص طرح کاداستر هم توضیح داد: نقشه‌های بستر رودخانه‌ها را در اختیار سازمان ثبت اسناد و املاک قرار می‌دهیم و سازمان ثبت اسناد به پیاده سازی طرح کاداستر در آن می‌پردازد.

وی با اشاره به اینکه تاکنون ۱۸ تا ۲۰ هزار کیلومتر از نقشه‌های مطالعه شده در قالب فرمت مد نظر سامانه کاداستر برای جانمایی، در اختیار سازمان ثبت اسناد و املاک کشور قرار گرفته است، گفت: کاداستر به نقشه‌هایی اطلاق می‌شود که بحث فنی و حدود چهارگانه مالکیت اشخاص را مشخص می‌کند و لایه اطلاعات حقوقی را بر روی نقشه‌ها بارگذاری خواهد کرد.

جعفری با اشاره به اینکه اسناد تک برگی که در هنگام معاملات رد و بدل می‌شود تابع طرح کاداستر است، یادآور شد: این طرح مختصات جغرافیایی پلاک‌ها را به‌ طور کامل برداشت می‌کند و با بارگذاری اطلاعات حقوقی بر روی نقشه سبب خواهد شد تا در هنگام معامله بدانیم مالک، سند را چه سالی دریافت کرده، این سند، سند تفکیکی از کدام سند است و تمامی مشخصات حقوقی مورد نیاز در آن کاملاً مشخص است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر با نقشه‌ها و اسنادی که در اختیار مردم است چالش فراوانی داریم، تاکید کرد: باید این نقشه‌ها و سندها را از مردم بگیریم و به طرح کاداستر تبدیل کنیم، برای آن جانمایی در نظر بگیریم، حدود اربعه و مختصات جغرافیایی را مشخص کنیم، سابقه ثبت آنرا درج کنیم تا بتوانیم بر علیه تصرفاتی که در داخل محدوده بستر است حکم قضایی بگیریم.

مدیر کل دفتر مهندسی رودخانه‌ها و سواحل شرکت مدیریت منابع آب ایران ادامه داد: اگر این روند اجرا نشود، باعث طولانی شدن پروسه حقوقی خواهد شد و در حقیقت طرح کاداستر نقشه‌های حدی که به ‌صورت کروکی بودند را در تمام کشور در قالب نقشه‌هایی که دارای یک مختصات است وارد سامانه کرده و اطلاعات حقوقی آن را بارگذاری کند.

وی افزود: شرکت مدیریت منابع آب ایران حد بستر رودخانه‌ها را به عنوان یک پلاک مشخص به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اعلام می‌کند تا سازمان ثبت اسناد، این اطلاعات را روی لایه کاداستر بارگذاری کرده تا بخشی از اراضی حریم بستر رودخانه‌ها که با نقشه‌های موجود تداخل دارد مشخص شود.

جعفری تصریح کرد: تا زمانی که استعلام از شرکت‌های آب منطقه‌ای گرفته نشود، هیچ اقدام ثبتی برای اراضی که محل مناقشه است، صادر نخواهد شد.

وی با بیان اینکه طرح کاداستر هم اکنون برای اراضی داخل شهری پوشش در نظر گرفته شده است، گفت: این طرح برای مناطق کشاورزی و اراضی خارج از شهر هم در شرف اقدام است که تلفیق این‌ها با یکدیگر می‌تواند از عوامل بازدارنده تصرفات غیر مجاز باشد.

مدیر کل دفتر مهندسی رودخانه‌ها و سواحل شرکت مدیریت منابع آب رفع تصرف از حریم بستر رودخانه‌ها را از دیگر وظایف این دفتر اعلام کرد و افزود: این دفتر تلاش می‌کند تخلفات را در بدو مشاهده نظیر ایجاد سنگ چین، توسعه درختکاری و احداث دیوار به عنوان اولین نشانه‌های ظهور تصرفات متوقف کند که ارسال گزارش‌ها در این زمینه می‌تواند بسیار بازدارنده باشد.

وی با اشاره به اینکه بخشی از تصرفات دارای سابقه تاریخی هستند که به واسطه اسناد و مجوزهای غیر قانونی توسعه پیدا کرده‌اند، بیان کرد: این موارد نیز رها نمی‌شوند و طبق قانون با آنان برخورد خواهد شد.

جعفری اضافه کرد: به عنوان نمونه رودخانه کن در حوزه تهران در سال گذشته شاهد اقدام مشترک خوبی بین وزارت نیرو، سازمان جهاد کشاورزی و شهرداری تهران بود که با حمایت خوب قوه قضائیه، توانستیم ساختمان‌هایی که دارای قدمت ولی در حریم بستر رودخانه بودند را تخریب کنیم که این پروسه همچنان ادامه دارد.

وی یادآور شد: جلسات مکرری با حضور شهرداری تهران، شرکت آب منطقه‌ای، ستاد و دفتر مهندسی رودخانه‌های شرکت مدیریت منابع آب ایران در سطح شهر تهران برگزار می‌شود که ضمن رفع موانع حقوقی، در گام اول، اماکنی که برای خروج سیلاب‌ها مزاحمت ایجاد می‌کنند آزاد شود و در گام بعدی دیوارهای ساماندهی جدید جایگزین خواهند شد.

او همچنین با اشاره به اینکه، تلاش می‌کنیم تا با مدیریت صحیح، ‌ ضمن مهار تنش‌های اجتماعی، فضای آب‌گذاری سیلاب هم تأمین شود، خاطرنشان کرد: طرح‌هایی نیز برای دربند و درکه در نظر گرفته شده که در ماه‌های آتی توسط شرکت آب منطقه ای تهران اجرایی می‌شود.



داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 

آلونک نشینی در حومه تهران

نویسنده :تهران شناسی
تاریخ:یکشنبه 25 مهر 1395-06:09 ب.ظ

خیلی‌هایشان سال‌ها اینجا زندگی می‌کنند، اما همه چیز موقتی است؛ اضطراری، فوری. با اینکه انگار ساکن پناهگاهند؛ اما خانه‌ای برای ماندن ندارند ...
خبرگزاری آنا: خیلی‌هایشان سال‌ها اینجا زندگی می‌کنند، اما همه چیز موقتی است؛ اضطراری، فوری. با اینکه انگار ساکن پناهگاهند؛ اما خانه‌ای برای ماندن ندارند ... اینجا؛ «قلعه سیمون». شهرک کامیون‌داران اسلام‌شهر را که رد کنی، انتهای جاده‌ای خاکی، آلونک‌هایی را می‌بینی که این روزها شده محل سکونت نزدیک به 200 نفر.
 
می‌گویند روزی قلعه‌ای تاریخی بوده. حالا به قول جامعه‌شناس‌ها یک سکونتگاه غیررسمی است. قلعه قدیمی از دور شبیه خرابه‌ای است که فکر نمی‌کنی کسی داخلش زندگی کند. خانه‌ها آجر و خشت‌اند، اما بیشتر شبیه کپر. کپرهای خشتی. اینجا در گذشته‌های دورتر به قلعه «هزار اردک» هم معروف بوده است. صبح است و همه مردهای روستا رفته‌اند برای کار. بیشتر برای کشاورزی و کارگری. زن‌ها و بچه‌ها اما هستند. همه‌جا پر از خاک است... پر از غبار... از آسفالت خبری نیست. با هر قدم که برمی‌داری خاک از روی زمین بلند می‌شود. بچه‌ها که می‌دوند غبار بیشتری هم بلند می‌شود. بوی زباله‌هایی که این‌ور و آن‌ور‌ روی هم تلنبار شده‌ آزاردهنده است. بچه‌ها مقابل آلونک‌ها بازی می‌کنند. لباس‌های بیشترشان خاکی است. مقابل همه خانه‌ها پرده وصل شده، خبری از در نیست.
 
آلونک نشینی در حومه تهران 
 
آلونک نشینی در حومه تهران 
 
آلونک نشینی در حومه تهران 
 
آلونک نشینی در حومه تهران 
 
آلونک نشینی در حومه تهران 
 
آلونک نشینی در حومه تهران 
 
آلونک نشینی در حومه تهران 
 
آلونک نشینی در حومه تهران 
 
آلونک نشینی در حومه تهران 
 
آلونک نشینی در حومه تهران 
 
آلونک نشینی در حومه تهران 
 
آلونک نشینی در حومه تهران 
 
آلونک نشینی در حومه تهران 
 
آلونک نشینی در حومه تهران 
 
آلونک نشینی در حومه تهران 
 
آلونک نشینی در حومه تهران 
 
آلونک نشینی در حومه تهران 



داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 


  • تعداد صفحات :2
  • 1  
  • 2  
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات