با هم تهران را بهتر بشناسیم !!

نگاهی به مخاطرات تهران بزرگ!

نویسنده :تهران شناسی
تاریخ:یکشنبه 29 اسفند 1395-08:18 ب.ظ

حادثه پلاسکو در سال 95 بهانه‌ای شد تا همه از مخاطراتِ تهران حرف بزنند. شهری که هرلحظه ممکن است در گوشه‌ای یکی از خاطره‌هایش فرو بریزد، در جایی دیگر ساختمانِ نوسازی آتش بگیرد، خیابان‌هایش نشست کنند و خودروها را ببلعند و یا از همه ترسناک‌تر؛ زلزله آن را به یک جهنم واقعی تبدیل کند.
فرارو: حادثه پلاسکو در سال 95 بهانه‌ای شد تا همه از مخاطراتِ تهران حرف بزنند. شهری که هرلحظه ممکن است در گوشه‌ای یکی از خاطره‌هایش فرو بریزد، در جایی دیگر ساختمانِ نوسازی آتش بگیرد، خیابان‌هایش نشست کنند و خودروها را ببلعند و یا از همه ترسناک‌تر؛ زلزله آن را به یک جهنم واقعی تبدیل کند. 

در زمستان 95 نشستی با عنوان ماموریت ناممکن تهران برگزار شد که در آن معماران و کارشناسان شهر تلاش کردند تا آینده‌ای برای کلان‌شهر تهران متصور شوند. در این نشست درباره اینکه تهران در آینده از مخاطره‌آمیزترین شهرها جهان می‌شود سخن گفته شد. این تصویر چقدر درست است و چقدر نزدیک؟

دکتر پویا علاالدینی –استاد دانشگاه تهران و عضو عیات علمی گروه برنامه‌ریزی شهری- خطرات تهران را بررسی کرد.

این استاد دانشگاه و پژوهش‌گر معتقد است هنوز نمی‌توان برای آینده تهران تعیین‌تکلیف کرد و نجاتِ این شهر بیش از آنکه به دولت بستگی داشته باشد، به مردم وابسته است؛ به کمکِ مردم برای آینده تهران امید هست.

پویا علاالدینی گفت: گفتنِ اینکه در آینده تهران شهری مخاطره‌آمیز شود یا نه، کاری سخت است. این‌که این روزها در رسانه‌ها درباره آینده ترسناکِ تهران، مخاطره‌آمیز بودن این شهر و داشتنِ زندگی‌ای سخت در آن گفته می‌شود بیش‌تر نوعی سخن‌وری است. کارشناسان و متخصصان بیش‌تر در پی این هستند تا با این سخنان توجه مردم و مسئولان را به میزان مخاطرات تهران جلب کنند.

وی معتقد است که این اولین‌بار است که در تاریخ بشر شاهد بزرگ‌شدن شهرها به این اندازه هستیم. این بزرگ‌شدن بیش از هر زمان در 40-50 سال اخیر رخ داده‌است.

به گفته او بنابراین نمی‌توانیم بگوییم که تهران از پیش از انقلاب یا پس از آن به شهری پرمخاطره تبدیل شده. موضوع آنجاست که تهران وقتی شروع به بزرگ‌تر شدن کرده امکانات کمی هم برای آن داشته و برنامه‌ای هم برای آن ریخته‌ نشده است.

وی ادامه داد: این در حالی است که خیلی از شهرهای بزرگ جهان آرام‌آرام رشد کرده‌ و برای این رشد برنامه‌ریزی داشته‌اند؛ اگر این شهرها بی‌ضابطه رشد می‌کردند، مشکلاتشان هر روز بیشتر می‌شد و باعث فروپاشی‌شان می‌شد.

مخاطرات تهران
در اینکه تهران درمعرض مخاطرات زیادی قرار دارد شکی نیست. علاالدینی با بیان این نکته به سراغ مخاطرات تهران رفت و گفت:  برخی از مخاطرات تهران شبیه به شهرهای بزرگ در دیگر کشورهای در حال توسعه است؛ شهرهایی مانند قاهره، مکزیکوسیتی، برخی شهرهای هندوستان و... . 

این استاد دانشگاه می‌گوید یکی از خطرات، زلزله‌خیز بودن این شهر است. به گفته او گسل‌های مهمی در این شهر هستند که نشان می‌دهد زندگی در تهران ریسکِ بالایی دارد. خصوصا آنکه این تهدید با مسائلی مرتبط با آب، فاضلاب رهاشده زیر شهر و چاه‌هایی که سال‌ها از آن‌ها آب کشیده شده ارتباط دارد. زلزله البته در خیلی از شهرهای جهان رخ می‌دهد اما در تهران شرایط متفاوت است. 

وی با اشاره به توانایی برخی کشورها در مقابله با خطرات گفت: ژاپن و کالیفرنیا به شدت زلزله‌خیز هستند اما صدمات در آن‌جا کم است چون آن‌ها آمادگی دارند و ما نداریم. پس تاب‌آوریِ یک جامعه در برابر این دست از اتفاقات خیلی مهم است؛ تاب‌آوری خودش به مجموعه‌ای از تمهیدات برمی‌گردد که جامعه باید برای حفظ خود آن را ارتقاء دهد.

خطرهای انسانی
 
وی با تقسیم مخاطرات تهران به دو دسته طبیعی و انسان‌ساز ادامه داد: مخاطرات مرتبط با زلزله و دیگر سوانح در تهران منشاء طبیعیِ دارند که بسته به میزان تاب آوری جامعه ممکن است بسیار بزرگ بشوند. تاب آوری در شهرهای ایران را هم می توان با تمهیداتی ارتقا داد، که نحوه اش در بسیاری از گزارشهای تهیه شده توسط متخصصان پیشنهاد شده، هرچند به این پیشنهادها کمتر توجه شده است.

وی با اشاره به انجام پژوهشی گفت: مثلا بر اساس مطالعه ای که مابعد از بازسازی مناطق زلزله زده قزوین، زنجان و همدان انجام  دادیم معلوم شد که آگاهی و آمادگی جامعه باز هم در پایین‌ترین سطوح قرار دارد؛ یعنی جامعه نتوانسته از گذشته‌اش چیزی بیاموزد.

دکتر علاالدینی درباره خطرهای انسانی تهران نیز گفت: در عین حال ما در تهران با تعداد زیادی از مخاطرات صرفا انسان ساخت روبرو هستیم. مشکلات انسان‌ساختِ ما در تهران بسیار گسترده است. آلودگی خاک، هوا و آب و فقدان ایمنی حمل و نقل، همگی مسائلی است که به دست انسان درست شده و البته می‌شود برای رفعشان برنامه‌ریزی کرد. 

به گفته این استاد دانشگاه تعداد بسیار زیادی از ساختمان‌های تهران کمتر از 40 سال عمر دارند و به نوعی جدید محسوب می‌شوند. اگر این ساختمان‌ها طی این مدت مقاوم ساخته می‌شدند، وضعیت امروز ما خیلی بهتر بود. این موضوع تنها مختص ساختمان نیست؛ پل و خیابان و دیگر سازه‌ها را هم شامل می‌شود.

وی ادامه داد: حتی نمای ساختمان‌ها که اکثرا سنگ است و هیچکدام هم درست نصب نشده بسیار تهدید کننده است. وضعیت شبکه برق و گاز نیز به گفته بسیاری از متخصصان اصلا مناسب نیست. 

مسئله ایمنی و امنیت در شهر تهران به اعتقاد دکتر علاالدینی البته گستره بزرگتری دارد. ترافیک و ترابری این شهر هم جزو مخاطرات آن است که دائما شهروندان را تهدید می‌کند. مثلا پیاده‌روها در تهران همه‌جا منقطع هستند.

پویا علاالدینی اظهار کرد: یا شما در حال قدم زنید که ناگهان می‌بینید چندمتر جلوتر از شما ساختمانی در حال احداث است و فضای پیاده‌رو را گرفته و هیچ تمهیدی هم برای عبور پیاده در نظر گرفته نشده است. یا در بسیاری از تقاطعهای تهران چراغ هیچوقت برای عابر پیاده سبز نمی شود. این باعث شده تا عابر، خودروی شخصی و سیستم حمل و نقل عمومی بدون نظم، در هم باشند. 

وی همچنین گفت: امروز هرجای تهران که بروید می‌بینید که چند گوشه آن در دست ساخت‌وساز است. به غیر از ساختمان‌های مسکونی و تجاری، حجم بالایی از تعمیرات و تغییرات را می شود در خیابان‌ها مشاهده کرد.

این در حالی است که به گفته پژوهشگر اغلب هم کیفیت ساخت و ساز و مصالح و طراحی هندسی ضعیف است، که ممکن است حاکی از نوعی فساد باشد و در هر صورت ایمنی را هم از منظر کیفیت و هم از حیث انسداد راه‌ها کاهش می‌دهد. طراحی هندسی آن‌ها اغلب اشتباه است و هرگاه هم خواسته‌اند آن‌ها را اصلاح کنند، باز هم با طرحی اشتباه این کار را کرده‌اند و به همین دلیل فضاهای ناامینی را درست کرده اند.

افراط در ساخت، برنامه‌ریزی کوتاه مدت و ساختمان‎‌های بی‌کیفیت
 
"مسئله مرتبط افراط در ساخت‌وساز به دلیل کیفیت پایین ساخت‌وساز است". علالدینی با ذکر این نکته ادامه داد: وقتی شما بخش بزرگی از توان شهر را اینطور هدر دهید، شهر به درجا زدن می‌افتد؛ با این روند دیگر فرصتِ آن پیش نخواهند آمد که به مسائل عمده‌تر و مهم‌تر نگاه کرد و فرصت از بین می‌رود.

علالدینی درباره بی‌کیفیت‌بودن سازه‌ها نیز توضیح داد: دلیل آن کوتاه‌مدت بودن اهداف ماست. مثلا خواسته‌ایم ایستگاه بی‌آرتی بسازیم و به‌جای آن‌که به ابعاد مختلف و جایگاه قرارگیری آن به طور کارشناسانه فکر کنیم به این فکر کرده‌ایم که هرچه سریع‌تر آن را راه بیاندازیم و از آن استفاده کنیم و همین می‌شود که مثلا صندلی‌های یک ایستگاه بی‌آرتی خیلی زود خراب می‌شوند.

پویا علاالدینی اشاره‌ای هم به اتوبان‌سازی‌های شهر تهران داشته و اظهار کرد: در اتوبان سازی برنامه‌های درازمدت داشته‌ایم. اما اتوبان‌سازی در این حجم و به این شکل به طور کلی مردود است. 

وی تاکید کرد: کشورهایی که خیلی دست در اتوبان‌ساختن داشته‌ و پولدار هم هستند نمی‌توانند یا نتوانسته‌اند روند اتوبان‌سازی را ادامه دهند. چه رسد به ما. ادامه این سیاست از کف همه خواهد برد.

وی همچنین درباره هزینه‌هایی که سیستم شهرسازی تهران روی دست مردم گذاشته توضیح داد: روند اتوبان و خیابان‌سازی در تهران اتفاقا منجر به بالابردن کل هزینه‎‌های یک جامعه و یک خانواده می‌شود؛ چراکه خانواده‌ها ترغیب می‌شوند تا خودروی شخصی بخرند.

ور در این‌باره ادامه داد: به طور کلی اگر تکیه شهر بر حمل و نقل عمومی باشد هزینه‌ها تا حد بسیار زیادی کاهش پیدا خواهد کرد، زندگی بهتر و انسجام اجتماعی بالا می‌رود؛ چراکه همه با هم هستند و فاصله طبقاتی کم می‌شود. حتی استفاده از حمل‌ونقل عمومی به سلامتی جامعه هم کمک خواهد کرد. 

علاالدینی همچنین گفت: متاسفانه ساکنین تهران در ذهنشان استفاده از خودروی شخصی را به ده‌ها دلیل مختلف کم‌هزینه‌تر می‌دانند و تا زمانی‌که این تفکر درست نشد و آن‌ها به نقطه‌ای نرسند که هزینه حمل‌ونقل عمومی کم‌تر است این معادله تغییر نخواهد کرد.

پلاسکو و ضعف تحمل در مردم
 
پویا علالدینی درباره حادثه پلاسکو نیز گفت: این حادثه جزییات دیگری را هم درباره مخاطرات شهری برای ما روشن کرد؛ مثلا اینکه آمادگی و نظارت ضعیف است(چرا باید یک انبار مشتعل بالای ساختمان بوده باشد؟)، متولی مشخص نیست، معلوم نیست چه‌کسی باید پاسخ‌گو باشد، سازمان‌ها مشکلات را گردن یکدیگر می‌اندازند، مردم درباره شهرشان ناآگاه‌اند و غیره.

وی درباره رفتار مردم هم توضیخ داد: در ساختمان پلاسکو و در خیابانهای مجاور مردم نمی دانسته‌اند در چنین مواردی باید اصلا چه بکنند. در کل آمادگی شهر، چه زیرساختها، چه مدیریت شهری و چه مردم، برای دست و پنجه نرم کردن با مخاطرات در سطح پایینی قرار دارد و این به معنای سطح پایین تاب آوری جامعه است. 

این استاد دانشگاه در عین‌حال معتقد است که فرصت برای تغییر بدون شک وجود دارد؛ اما نه در عرض دو سه سال، بلکه در عرض 30 سال.با اینکه باید نسبت به تغییر امیدوار بود، اما تغییر مثبت و بزرگ فقط از طریق بهبود ساختاریهای سیاسی-اجتماعی میسر خواهد شد. اینکه ما به خودمان می‌آییم یا نه مشخص نیست.

پویا علالدینی در انتها نیز گفت: راه بسیار دشوار است، هرچند که دانشش تا حد زیاد در کشور وجود دارد ولی صدای افراد فرهیخته و پژوهش‌گران درست به مردم نمی‌رسد و اگر هم برسد آن‌ها نخواهند توانست روی بخش عمومی اثرگذار باشند. تنها راهکار احتمالا تحرک یافتن جامعه مدنی و تشکل‌های مردم‌نهاد و مشارکتشان در اداره شهر است برای تغییر شهر و ارتقای تاب‌آوری جامعه.  اما اگر نهادهای مردمی شکل نگیرند من نسبت به تغییر خوشبین نیستم.



داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 

سارقان خشن در تهران به دام افتادند

نویسنده :تهران شناسی
تاریخ:شنبه 28 اسفند 1395-11:08 ب.ظ

سارقان خشن ۱۶ خانه را خالی کردند و میلیاردها تومان به جیب زدند.
جام جم آنلاین: سارقان خشن ۱۶ خانه را خالی کردند و میلیاردها تومان به جیب زدند.

 آنها که در جریان سرقت‌هایشان 3 موتور‌سوار را هم ‏خفت کرده و با شمشیر آنها را زخمی کرده بودند در آخرین سرقت، یک برگه جریمه خودرو جا گذاشتند و ‏همین کار دستشان داد. ‏ مدتی قبل مردی به اداره پلیس رفت و اعلام کرد که سارقان به خانه اش دستبرد زده اند.

وی در ‏توضیح ماجرا گفت: به خانه یکی از بستگانمان رفته بودیم و وقتی برگشتیم ناباورانه با خانه‌ای به‌هم ‏ریخته روبه رو شدیم. دزدان از طریق بالکن و تخریب پنجره وارد خانه ام شده و تمام طلاو جواهرات همسر و دخترانم، ارز و دیگر اموال باارزش خانه ام که حدود 300 میلیون تومان ارزش داشت را به سرقت برده اند.‏ با ثبت این شکایت ، تحقیقات با دستورقاضی عموزاد بازپرس دادسرای ویژه سرقت کلید خورد.

همچنان که بررسی ها ادامه داشت ‏چندین شکایت مشابه دیگر پیش روی تیم پلیس قرار گرفت که نشان می داد اعضای باندی به صورت سریالی به خانه ها در ‏مناطق غرب و مرکز تهران دستبرد می زنند. در چنین شرایطی ماموران از طریق دوربین های ‏مداربسته اطراف ساختمان ها موفق به شناسایی موتور سیکلت سارقان شدند.تیم تحقیق در مرحله بعد به بررسی شماره پلاک ‏موتور و شناسایی صاحب آن پرداختند که این‌بار راز خفت گیری دزدان خشن فاش شد.

آنها در تاریکی شب و در مناطق خلوت ،‌3 ‏موتور سوار را طعمه قرار داده و با حمله به سمت آنها دست به خفت گیری زده بودند. سارقان با ضربات شمشیر ، طعمه ‏های خود را به شدت زخمی کردند تا موتورشان را سرقت کنند. شدت این ضربات به حدی بود که یکی از موتورسواران از ناحیه ‏مچ دست فلج شد. ‏

این نشان می داد که ماموران با یک گروه مخوف روبه رو هستند و آنها آنقدر حرفه‌ای عمل می‌کردند تا ردی از خود به جا ‏نگذارند اما در شانزدهمین سرقت کار دست خودشان دادند.دزدان که برای سرقت راهی خانه ای در غرب تهران شده و بیش از ‏‏200 میلیون تومان اموال باارزش را سرقت کرده بودند ، برگه جریمه خودرویی که متعلق به یکی از سارقان بود را بی‌آنکه ‏خودشان متوجه شوند در محل جا گذاشتند و ماموران از این طریق ردپای این گروه مخوف را شناسایی کردند. هر 3 عضو این ‏باند که سابقه دار هستند و بارها به زندان رفته‌اند دستگیر شدند و در بازجویی ها به 3 سرقت موتورسیکلت با زخمی‌کردن طعمه ‏هایشان و دستبرد به 16 خانه اقرار کردند. ‏

متهمان اقرار کردند که در سرقت ها بیش از یک میلیاردتومان پول به جیب زدند و پس از آن با قرار قانونی ‏در اختیار ماموران پلیس آگاهی تهران قرار گرفتند.


نوع مطلب : آمار جرم و جنایت 

داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 

کشف 52 هزار کارتن مواد محترقه در تهران

نویسنده :تهران شناسی
تاریخ:پنجشنبه 19 اسفند 1395-11:17 ب.ظ

با تلاش پلیس تهران، بیش از ۵۲ هزار کارتن مواد محترقه کشف و ۳ نفر دستگیر شدند.
خبرگزاری تسنیم: با تلاش پلیس تهران، بیش از ۵۲ هزار کارتن مواد محترقه کشف و ۳ نفر دستگیر شدند.

قاسم خورشیدی با اشاره به تشدید مبارزه با قاچاق مواد محترقه در روزهای پایان سال اظهار داشت: در چند روز گذشته و به دنبال اقدامات نیروی انتظامی در استان تهران، بیش از 52200 کارتن مواد محترقه کشف و ضبط شد.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: به دنبال کشف این محموله‌، 3 نفر توسط نیروهای انتظامی شناسایی و دستگیر شدند.



داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 

هویت فنی گسل پرحاشیه تهران

نویسنده :تهران شناسی
تاریخ:یکشنبه 15 اسفند 1395-02:47 ب.ظ

اطلاعات به روز شده از وضعیت لرزه‌ای تهران نشان می‌دهد گسل قدیمی واقع در مجاورت پرترددترین بزرگراه درون‌شهری با امتداد شرقی-غربی که «پردیسان» نامیده می‌شود، در صورت فعالیت می‌تواند زمین‌لرزه‌ای با شدت بالا – تا 6 ریشتر- در پایتخت ایجاد کند.
روزنامه دنیای اقتصاد: اطلاعات به روز شده از وضعیت لرزه‌ای تهران نشان می‌دهد گسل قدیمی واقع در مجاورت پرترددترین بزرگراه درون‌شهری با امتداد شرقی-غربی که «پردیسان» نامیده می‌شود، در صورت فعالیت می‌تواند زمین‌لرزه‌ای با شدت بالا – تا 6 ریشتر- در پایتخت ایجاد کند.
 
هرچند برخی شبکه‌های مجازی از «کشف گسل جدید» با همین نام خبر داده‌اند، اما زلزله‌شناس ایرانی اعلام کرده است: گسل اطراف موقعیت برج میلاد، دست کم 30 سال پیش و با مطالعات اولیه شناسایی شد. یافته‌های تکمیلی، ابعاد و توان لرزه‌ای گسل پرحاشیه را مشخص می‌کند.

 اطلاعات به‌روز شده از یک گسل قدیمی در داخل محدوده شهر تهران که این روزها به غلط، تحت عنوان «گسل جدید پایتخت» در شبکه‌های مجازی معرفی می‌شود، نشان می‌دهد: خطر زمین‌لرزه در پایتخت، علاوه بر گسل‌هایی همچون گسل اصلی شمال تهران و مشاء، می‌تواند از ناحیه گسل مجاور اتوبان حکیم نیز تهران را تهدید کند. بررسی‌های «دنیای اقتصاد» از یافته‌های به‌روز شده درباره یک گسل واقع در داخل شهر تهران که در امتداد غربی-شرقی و در مجاورت اتوبان حکیم قرار دارد، نشان می‌دهد: اطلاعات تازه‌ای از گسلی که شناسایی اولیه آن به سال 64 در اطراف مکان احداث برج میلاد برمی‌گردد، به‌دست آمده است که با استناد به آن، باید نقشه تدقیق شده گسل‌ها و همچنین مدل‌های تحلیل خطر زلزله، اصلاح و بازتعریف شود.
 
رئیس بخش زلزله‌شناسی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در این‌باره به «دنیای اقتصاد» اعلام کرد: اطلاعات تازه به‌دست آمده از گسل نهفته در وسط شهر تهران که در امتداد یکی از پرترددترین بزرگراه‌های درون شهری قرار دارد، «ابعاد گسل»، «توان لرزه‌زایی» و همچنین «محل قرارگیری» این گسل را مشخص می‌کند. مطابق یافته‌های جدید، این گسل قدیمی حدود 50 کیلومتر طول دارد و مجموعه پیوسته از گسل‌هایی است که پیش‌تر گفته می‌شد به شکل منقطع و گسسته حوالی محله گیشا، برج میلاد و پارک پردیسان قرار دارند.

علی بیت‌اللهی درباره این گسل که «گسل پردیسان» نامیده می‌شود، معتقد است: توان لرزه‌ای آن تقریبا هم‌تراز گسل شمال تهران و بالای 5 ریشتر برآورد می‌شود که با توجه به طول، امتداد و موقعیت قرارگیری گسل –داخل شهر و مجاور چندین منطقه پرتراکم مسکونی- می‌تواند «تهدید نیازمند اقدامات پیشگیرانه» تلقی شود. بیت‌اللهی یک راه کاهش تهدید ناشی از فعالیت احتمالی این گسل را اعمال مقررات سخت‌گیرانه مرتبط با آیین‌نامه 2800 در محله‌های مجاور این گسل، عنوان می‌کند. مهدی زارع، استاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله نیز در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد»، اعلام کرد: آنچه تحت عنوان کشف گسل جدید در تهران مطرح می‌شود، فاقد معنا و مفهوم کارشناسی است.

این زلزله‌شناس در پاسخ به ابهامات درباره هویت فنی گسل موسوم به گسل پردیسان، تصریح کرد: نزدیک به نیم قرن از اولین مطالعات محققان داخلی و خارجی درباره گسل‌های تهران می‌گذرد به‌طوری که سوابق اولیه مربوط به شناسایی یک گسل در نزدیکی تپه‌های گیشا -سطح زیرین موقعیت فعلی برج میلاد- دست‌کم به سال 64 بر می‌گردد. زارع با اشاره به اینکه، این گسل با نام‌های متفاوتی تاکنون همچون گسل بزرگراه همت، گسل طرشت، گسل چیتگر یا ونک‌پارک و ایوبی شناخته شده است، افزود: شناخت کامل و دقیق گسل‌های تهران تحت‌تاثیر تحقیقات و مطالعات تازه، در نهایت به محاسبه دقیق توان لرزه‌زایی پهنه تهران کمک می‌کند. استاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله اعلام کرد: نه فقط از این اطلاعات جدید، بلکه از تمامی اطلاعات جدیدی که از منطقه به‌دست می‌آید باید برای تدقیق مدل‌های تحلیل خطر زلزله و پهنه‌بندی و طراحی لرزه‌ای (برای ساخت ساختمان‌های جدید و تاسیسات) و همچنین مقاوم‌سازی بناها و تاسیسات موجود استفاده کرد.

زارع درباره توان لرزه‌زایی گسل موسوم به گسل پردیسان که فعلا به گسل پرحاشیه شهر تهران تبدیل شده است، گفت: برآورد‌هایی که از طول شناخته‌شده این گسل می‌توان داشت، احتمالا آن است که زلزله‌ای با بزرگی حداکثر 6 ریشتر می‌تواند ایجاد کند. ضمنا گسل اصلی تهران همان گسل شمال تهران است و البته این گسل‌های وسط شهر راندگی‌های پیش‌بینی همان گسل شمال تهران هستند. وی افزود: اخیرا طی ماه گذشته تصویب نقشه پهنه‌های گسلی پایتخت در شورای عالی شهرسازی، گامی به پیش در جهت رعایت ضوابط ویژه ساخت و ساز در حریم گسل‌های فعال بود.

این نقشه‌های تهیه‌شده مانند هر نقشه دیگری می‌تواند در آینده با مطالعات دقیق‌تر تکمیل و بهتر شود ولی در شرایطی که به دلیل (بهانه!) نبود نقشه قانونی از گسل‌ها، عملا هرنوع ساخت ساختمان با هر نوع ارتفاعی در همه‌جای پهنه شهری تهران و پیرامون ممکن بوده است و کیفیت ساخت و ساز، نوع کاربری و محدودیت بلندمرتبه‌سازی نیز در هیچ فرآیند قانونی و سخت‌گیرانه‌ای کنترل نشده و عملا شهرسازی و توسعه شهری در حریم پهنه گسل‌های فعال شهر تهران به‌صورت شتابان به‌ویژه در 50 سال اخیر دنبال شده است، این کار تلاشی است که با تایید کارگروه تخصصی زلزله و زمین‌لغزش لایه‌های زمین شورای هماهنگی مدیریت بحران کشور صورت گرفته و قابل ستایش است.

می‌توان گفت که تلاش‌های پژوهشگران مراکز علمی کشور مانند پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، سازمان زمین‌شناسی کشور و سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، عملا به سرمنزل اولیه رسیده است. اکنون با تصویب نقشه مزبور در شورای عالی معماری و شهرسازی امید می‌رود که این توسعه همچنان شتابان در شهر تهران با محدودیتی قانونی مواجه شود. از این پس می‌توان با بازنگری در طرح تفصیلی برای توسعه تهران، در مورد اصلاح کاربری‌های اراضی در محدوده شهری تهران و پیرامون با انجام بررسی‌های دقیق کارشناسی و تهیه نقشه‌های با کیفیت بالا و تهیه و تلاش برای تصویب قانون‌ها و ضوابط ویژه ساخت و ساز در حریم گسل‌ها، گام‌های مثبت بعدی را سامان داد. به گزارش «دنیای اقتصاد»، شهر تهران مطابق هشدارهای زلزله‌شناسان با خطر زلزله بزرگ روبه‌رو است و در این میان، نهادهای مسوول پیشگیری و مدیریت بحران شهر لازم است ضمن اصلاح و تکمیل نقشه گسل‌ها، نسبت به اجرای مقررات محدودکننده ساخت و سازهای پرخطر در مناطق روی گسل‌های اصلی، اطمینان لازم را حاصل کنند.

‌ابعاد خطر در گسل پردیسان

رئیس بخش زلزله‌شناسی مهندسی و خطر‌پذیری مرکز تحقیقات‌راه، ‌مسکن‌ و شهرسازی در تشریح جزئیات گسلی که به تازگی اطلاعات بیشتری از ابعاد‌، توان لرزه‌زایی و محل دقیق قرار گرفتن آن در محدوده غرب به شرق شهر تهران، از سوی زمین‌شناسان و زلزله‌شناسان پایتخت به دست آمده است به «دنیای اقتصاد» اعلام کرد: این گسل در ردیف گسل‌های بزرگ، اصلی و فعال شهر تهران قرار دارد که می‌تواند منجر به بروز زلزله‌هایی با بزرگی بیش از 5 ریشتر شود. به گفته علی بیت‌اللهی بعد از گسل مشاء که اصلی‌ترین، فعال‌ترین وپر‌قدرت‌ترین گسل پایتخت به لحاظ توان لرزه‌زایی است، این گسل از نظر اهمیت و توان لرزه‌زایی هم‌ردیف با گسل شمال تهران(دومین گسل اصلی و فعال شهر تهران) قرار دارد. این گسل که در مجاورت یکی از پرترددترین بزرگراه‌های شهر تهران –بزرگراه حکیم - در مسیر غرب به شرق گسترده شده است، حدود 50 کیلومتر طول دارد و از نظر ابعاد نیز جزو گسل‌های اصلی به حساب می‌آید.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، تاکنون۵‌گسل اصلی و بزرگ و بیش از ۴۰ گسل متوسط و خرد در محدوده تهران شناسایی شده است.

این گسل به دلیل گستردگی ابعاد، توان لرزه‌زایی و محدوده‌ای که در آن واقع شده است جزو گسل‌های اصلی و خطرناک پایتخت محسوب می‌شود که ایجاد زلزله در این گسل، می‌تواند پایتخت را با بحران مواجه کند. هنوز تخمینی از میزان تخریب شهر تهران در اثر ایجاد لرزش احتمالی در این گسل از سوی زلزله‌شناسان پایتخت اعلام نشده است اما مطابق با برآوردهای صورت گرفته، این گسل بعد از گسل مشاء، هم‌ردیف با گسل شمال تهران دومین گسل خطرناک پایتخت محسوب می‌شود. رئیس بخش زلزله‌شناسی مهندسی و خطرپذیری مرکز تحقیقات، راه و شهرسازی در تشریح جزئیات این گسل به «دنیای اقتصاد» اعلام کرد: این گسل که اطلاعات درباره آن از سوی زلزله‌شناسان و زمین‌شناسان به روز شده است مجموعه همان گسلی است که قبلا در مناطق واقع در شمال محله گیشا و اطراف برج میلاد در چندین قطاع از غرب به شرق تهران، از بیش از سه دهه گذشته، شناسایی شده بود ولی تصور این بود که اینها گسل‌های کوچکی هستند که به‌صورت گسسته در میانه تهران و از غرب به شرق پایتخت گسترده شده‌اند.

به این معنا که تصور می‌شد اینها گسل‌های کوچک و بریده بریده‌ای هستند که هیچ پیوستگی یا اتصالی با هم ندارند.

بیت‌اللهی افزود: اما مطالعات دقیق‌تر نشان داد که این قطاع‌های ظاهری در‌واقع، یک خط پیوسته‌ای هستند مربوط به یک گسل بزرگ که این گسل بزرگ هنوز در هیچ یک از نقشه‌های فعلی مربوط به محل قرارگیری و سایر مشخصات گسل‌های شهر تهران نیامده است؛ در واقع دستیابی به اطلاعات جدید از ابعاد تازه این گسل و یافته‌های مرتبط با این مورد کاری جدید است که به تازگی از سوی زمین‌شناسان و زلزله‌شناسان پایتخت انجام شده است. وی ادامه داد:‌حتی در جدیدترین نقشه حریم گسل‌های شهر تهران هم که به تازگی برای شهر تهران مصوب و ابلاغ شده مشخصات این گسل درج نشده است. بیت‌اللهی تاکید کرد: البته قرار است نقشه تدقیق گسل‌های شهر تهران هر سال بازنگری شود و به‌طور قطع در بازنگری جدید این نقشه، مشخصات کامل این گسل درج و اعلام خواهد شد تا ضوابط ساخت‌و‌ساز در مناطق مجاور این گسل مطابق با ضرورت‌های موجود در این رابطه تدوین و در صورت نیاز نسبت به ضوابط فعلی تغییر کند.

رئیس بخش زلزله‌شناسی مهندسی و خطر‌پذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: این گسل همان گسلی است که می‌تواند توان لرزه‌زایی برای ایجاد زلزله‌های بزرگ‌تر از حد معمول ایجاد کند. وی ادامه داد: در واقع اگر بخواهیم حدود وثغور این گسل را در نظر بگیریم باید گفت که این گسل در موازات و در مجاورت و نزدیکی بزرگراه حکیم واقع در مسیر غرب به شرق تهران گسترده است. بیت‌اللهی همچنین با بیان اینکه در اندازه‌گیری ابعاد گسل معمولا طول گسل، آیتم مهم و اصلی در تعیین اندازه، قدرت لرزه‌زایی و تعیین وسعت محدوده تخریب در اثر وقوع زلزله است، خاطرنشان کرد: برآوردها حاکی است طول این گسل بیش از 50 کیلومتر است و حتی فراتر از این هم می‌رود.

وی تاکید کرد: این گسل با توجه به طول و گستردگی پهنه‌ای که در آن واقع شده می‌تواند زلزله بزرگی را ایجاد کند و توان لرزه‌زایی بالایی دارد. بیت‌اللهی با بیان اینکه مطابق آیین‌نامه 2800 (آیین‌نامه حاوی ضوابط طراحی ساختمان‌ها در برابر زلزله) گسل‌های با طول بیش از 10کیلومتر به‌عنوان گسل‌های اصلی معرفی می‌شوند، گفت: این گسل جزو گسل‌های اصلی محسوب می‌شود و قادر به ایجاد زلزله‌هایی با بزرگای بیش از 5 ریشتر و بیشتر هم هست. بیت‌اللهی تاکید کرد: از نظر مسائل مربوط به رخداد زلزله، اینکه گسل نزدیک به یک منطقه هم باشد همان قدر خطرناک است که از خود محدوده بگذرد. به این معنا که این گسل به دلیل گستردگی در مجاورت چندین منطقه از شرق به غرب پایتخت – طول 50 کیلومتری – می‌تواند به همان اندازه خطرناک باشد که مناطق گفته شده دقیقا روی گسلی با این مشخصات قرار گرفته باشد.

وی در مقایسه ابعاد و توان لرزه‌زایی و شدت تخریب گسل تازه شناسایی شده تصریح کرد: فعال‌ترین گسلی که بنا بر اجماع زلزله‌شناسان توان لرزه‌زایی به مراتب بیش از سایر گسل‌ها در شهر تهران دارد گسل مشاء است و بعد از آن گسل شمال تهران در رتبه دوم شدت لرزه‌زایی و تخریب قرار دارد؛ هر چند این دو گسل طی چند 10 سال اخیر -حدود 200 سال گذشته - زلزله بزرگی را موجب نشده‌اند. وی ادامه داد: آخرین زلزله ناشی از تحرکات گسل مشاء مربوط به سال 1830 میلادی است. بعد از آن گسل‌های تهران و اطراف تهران فعالیت قابل ملاحظه و مخربی نداشته‌اند. این گسل نیز از نظر توان لرزه‌زایی در حد گسل شمال تهران است. به این معنا که در واقع از گسل مشاء ضعیف‌تر است، اما می‌توان آن را گسلی هم تراز و هم عرض گسل شمال تهران دانست.


نوع مطلب : تهران و زلزله 

داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 

خطرناک ترین گسل تهران در «پردیسان»

نویسنده :تهران شناسی
تاریخ:یکشنبه 15 اسفند 1395-02:46 ب.ظ

در حالی که در شهر تهران نسبت به مدیریت ریسک مخاطرات زمین بی‌توجهی شده و ساختمان‌های بلندمرتبه و سازه‌های حساس در اطراف گسل‌ها ساخته شده است، رییس پژوهشکده علوم زمین از شناسایی گسل جدید در بین بزرگراه‌های حکیم و همت با توان لرزه‎زایی بالا خبر می‌دهد.
خبرگزاری ایسنا: در حالی که در شهر تهران نسبت به مدیریت ریسک مخاطرات زمین بی‌توجهی شده و ساختمان‌های بلندمرتبه و سازه‌های حساس در اطراف گسل‌ها ساخته شده است، رییس پژوهشکده علوم زمین از شناسایی گسل جدید در بین بزرگراه‌های حکیم و همت با توان لرزه‎زایی بالا خبر می‌دهد.

اولین زلزله ثبت‌شده در تاریخ برای شهر تهران مربوط به 400 سال پیش از میلاد است که این زلزله با بزرگی 7.6 ریشتر مناطق «ری» و «ایوانکی» را لرزاند.
 
خطرناک ترین گسل تهران در «پردیسان» 

شهر ری تا سال 556 خورشیدی زلزله‌هایی با بزرگای 6.5 تا 7.7 را تجربه کرده است و در سال 1341 شمسی بوئین زهرا زلزله 7.2 ریشتری، در 1352 ورامین و ایوانکی زلزله 5 ریشتری، در 1369 رودبار و منجیل زلزله 7.4 ریشتری و 1383 فیروز آباد زلزله 6.3 ریشتری را پشت سر گذاشته‌اند و به عنوان مهمترین رخدادهای لرزه‌ای کشور از آن نام برده می‌شود.

در میان زلزله‌های مهم، زلزله‌های طبس با شدت 7.7 ریشتر در سال 1357 و با تلفات انسانی بالغ بر 19 هزار نفر و تخریب 16 روستا، زلزله «سیرچ» با شدت 7.4 در سال 1360 و تلفات انسانی 1300 نفر و تخریب 85 درصدی شهر،  زلزله رودبار و منجیل در سال 1369 با شدت 7.4 ریشتر و تلفات انسانی 35 هزار نفر و بالاخره زلزله بم در سال 1382 با قدرت 6.5 ریشتر و تلفات انسانی بیش از 40 هزار نفر جهانی شدند؛‌ چراکه بخش بسیاری از شهر تخریب شد و مهمتر از آن تلفات انسانی زیادی به همراه داشته است.

هر چند که زلزله در ایران همواره با تخریب و تلفات انسانی همراه بوده است ولی یکی از نگرانی‌های محققان علوم زمین و زلزله شناسان، زمین‌لرزه‌ در کلانشهر تهران است؛ چراکه علی رغم وجود گسل‌های فراوان،‌ بلند مرتبه سازی در آن بدون رعایت حریم گسل‌ها به شدت رواج درد.

این در حالی است که دکتر مرتضی طالبیان رییس پژوهشکده علوم زمین خبر از شناسایی گُسل جدید در تهران می‌دهد.

ایران در کمربند زلزله دنیا


دکتر مرتضی طالبیان رییس پژوهشکده علوم زمین در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، ایران را کشوری زلزله خیر معرفی کرد و افزود: بررسی زلزله‌های تاریخی کشور نشان می‌دهد که در گذشته‌های دور زلزله‌های بزرگ و مخربی رُخ داده است به گونه‌ای که برخی از شهرهای بزرگ کشور بر اثر این زلزله‌ها تخریب شده‌اند.

طالبیان با اشاره به وضعیت لرزه خیزی کنونی کشور، اظهار کرد: بر اساس داده‌های به دست آمده از دستگاه‌های لرزه نگار تقریبا همه نقاط کشور لرزه خیز است هر چند که میزان بزرگای زلزله در نقاط مختلف کشور متفاوت است.

به گفته وی میزان فراوانی رخدادهای لرزه‌ای منطقه زاگرس بیشتر  و با بزرگای کمتر است و در مقابل در منطقه البرز و شرق ایران زلزله‌های بزرگتری رخ می‌دهد ضمن آنکه دوره بارگشت آنها طولانی‌تر است به این معنا که تعداد زلزله‌های کمتری در دوران حیات بشر رخ می‌دهد.

طالبیان اضافه کرد: بر این اساس در مناطقی که فراوانی زلزله‌ها در منطقه‌ای کمتر است،‌ افراد به سرعت فراموش می‌کنند و به همین دلیل اغلب شهرهای کشور در برابر زلزله مقاوم نیست چون زلزله را حس نکرده‌اند و نتوانستند با آن زندگی کنند.

رییس پژوهشکده علوم زمین با تاکید بر اینکه این مساله‌ای است که در سراسر کشور وجود دارد، خاطر نشان کرد: ولی در مقابل آیین نامه‌های مربوط به ساختمان سازی به مقاوم سازی ساختمان‌ها تاکید دارند و در این آیین نامه‌ها یادآوری می‌شود که باید ساختمان‌ها به گونه‌ای ساخته شوند که در زمان بروز زلزله سقف فرو نریزد و تلفاتی نداشته باشد.

وی با بیان اینکه این مساله در چند سال اخیر به ویژه بعد از زلزله‌های رودبار و بم اطلاع رسانی‌های خوبی به مردم شده است ولی کافی نیست، افزود: تنها راه مواجهه با زلزله، مقاوم سازی سازه‌ها در برابر مخاطرات و زمین‌لرزه است.

طالبیان با تاکید بر اینکه زلزله قابل پیش بینی نیست، ادامه داد: اینکه امیدهای واهی برای پیش بینی زلزله داده می‌شود، اشتباه است؛ چراکه در این صورت سازه‌های ضعیف ساخته می‌شوند و در زمان وقوع زلزله تلفات زیاد به دنبال خواهد داشت.

گسل‌های تهران و مخاطرات آن

وی به بیان وضعیت لرزه‌خیری تهران پرداخت و گفت: از 30 سال گذشته سازمان زمین شناسی با تهیه نقشه‌هایی، گسل‌های تهران را معرفی کرده است و از آن زمان تاکنون تغییرات زیادی در این گسل‌ها و جایگاه آنها ایجاد نشده است.

طالبیان اضافه کرد: گسل‌های شناخته شده عمدتا در شمال و جنوب بوده است.

رییس پژوهشکده علوم زمین از اجرای مطالعات جدیدی بر روی گسل‌های تهران خبر داد و اظهار کرد: نتایج این مطالعات نشان داد که گسل شمال تهران توان ایجاد زمین لرزه‌هایی که در تاریخ تهران درج شده است را ندارد و گسل‌های جنوب تهران نیز این قابلیت را ندارند.

وی با اشاره به ثبت شده زمین لرزه‌های تاریخی در شهر ری، گفت: سوالی که در این زمینه مطرح شد  این بود که منشا این زمین لرزه‌ها کجاست. برای یافتن پاسخ مناسب به این سوال، مطالعات گسترده‌ای در بخش مرکزی شهر تهران انجام شد و توانستیم گسل «پردیسان» را اخیرا معرفی کنیم.

طالبیان به محل قرار گیری این گسل اشاره کرد و افزود: محل این گسل در بین بزرگراه آیت الله حکیم و شهید همت قرار دارد. این  گسل در حال حاضر فعال‌ترین گسلی است که در تهران وجود دارد و توان لرزه‌زایی آن به مراتب بیشتر از گسل‌های شمال و جنوب تهران است.

سناریوهای تدوین شده برای لرزه‌زایی گسل پردیسان


وی با اشاره به توان لرزه‌زایی گسل پردیسان، یادآور شد: بر اساس بررسی‌های انجام شده این گسل توان لرزه‌زایی 6.2 تا 6.3 ریشتر را خواهد داشت ولی فراموش نکنیم که زلزله بم 6.5 ریشتر بوده است و لزومی که توان گسلی 7 ریشتر و بیشتر از آن باشد.

طالبیان تاکید کرد: در فلات ایران عموما زمین لرزه‌هایی که بیشتر از 5.5 هستند می‎توانند مخرب باشد.

این محقق اضافه کرد: در شهرهای بزرگ که ساختمان‌های بلندمرتبه تاسیس شده است و به ویژه در مناطقی که خاک منطقه سست باشد، تخریب ناشی از زلزله به مراتب شدیدتر خواهد بود.

وی خاطر نشان کرد: زلزله‌هایی که در کشور رخ داده است، اغلب در مناطقی بوده‌اند که ارتفاع ساختمان‌ها و جمعیت کم بوده است. در بم، رودبار و شرق ایران ساختمان‌های بلند مرتبه زیادی ساخته نشده بود.

طالبیان تاکید کرد: در مقابل در شهر تهران هر نوع زلزله‌ای که بیشتر از 5.5 ریشتر باشد، می‌تواند موجب تخریب سازه‌ها شود.

لزوم بازنگری نقشه جامع شهر تهران

این محقق علوم زمین با اشاره به اثرات گسل پردیسان در نقشه جامع تهران، تاکید کرد: بر این اساس لازم است این نقشه‌ها مورد بازنگری قرار گیرند؛ چرا که در مصوبات شورای عالی شهرسازی نیز بر رعایت حریم گسل‌ها تاکید شده است.

به گفته وی لازم است هر سال یکبار نقشه جامع شهر تهران مورد بازبینی قرار گیرد.

طالبیان با بیان اینکه در زمینه بازنگری نقشه جامع شهر تهران اقدامات آغاز شده است، ابراز امیدواری کرد که به زودی در این زمینه اقدام شود تا برای ساختمان‌هایی که در نزدیکی گسل‌ها قرار دارند، مقررات خاصی وضع شود ضمن آنکه ساختمان‌های حساس در حریم گسل‌ها ساخته نشود.

رییس پژوهشکده علوم زمین اجرای این امر را موجب ایمن سازی شهر تهران خواهد شد.

گسل فعال در کنار فرونشست زمین

رییس پژوهشکده علوم زمین با اشاره وجود پدیده فرونشست زمین در کشور، گفت: این پدیده،‌ یک پدیده مستقل از زلزله است و ارتباطی با رخدادهای زمین لرزه ندارد.

وی یادآور شد: ولی در مناطقی که فرونشست وجود دارد به دلیل تغییراتی که در سطح زمین رخ می‌دهد موجب خواهد شد که ساختمان‌ها حتی بدون رخ دادن زلزله، فرو بریزند.

طالبیان همچنین اظهار کرد: از سوی دیگر با ایجاد فرونشست، ساختمان‌ها سست و ضعیف و در زمان زلزله، تخریب شدیدتر خواهد شد.

زلزله‌های متعدد در جنوب تهران

طالبیان در خصوص زلزله‌های متعدد جنوب تهران، با تاکید بر اینکه این زلزله‌ها در جنوب ایران طبیعی است، توضیح داد: زمین لرزه‌های منطقه زاگرس طبیعی است و در گذشته هم همین وضعیت در این منطقه حاکم بوده ولی در سال‌های اخیر به دلیل ایجاد ایستگاه‌های لرزه‌نگاری و افزایش اطلاع رسانی، به نظر می‌رسد که تعداد زلزله‌ها افرایش یافته است.

وی افزایش حساسیت خبرگزاری‌ها و مردم در خصوص زلزله را از دیگر عواملی دانست که در ایجاد تصور افزایش تعداد زلزله‌های کشور موثر بوده است و ادامه داد: علاوه بر آن کانال‌های اطلاع رسانی نیز بیشتر شده است که از نظر افراد جامعه تعداد رخدادهای لرزه‌ای کشور افزایش یافته است.

طالبیان اضافه کرد: ولی بررسی داده‌های ایستگاه‌های لرزه نگاری حکایت از افزایش تعداد زلزله‌های کشور ندارد.

تاثیر رخداد زلزله‌های کوچک در جلوگیری از زلزله‌های بزرگ


این محقق علوم زمین با تاکید بر اینکه رخ دادن زلزله‌های کوچک در منطقه زاگرس به معنای عدم رخداد زلزله‌های بزرگ در این منطقه نیست، اظهار کرد: در بخش شمالی زاگرس همواره زلزله‌های بزرگ داشتیم، ‌داریم و خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه در بخش‌های جنوبی کشور نیز انتظار زلزله‌های بزرگ هست، خاطر نشان کرد: ولی آمار زلزله‌های متوسط نشان می‌دهد که زمین لرزه‌های متوسط این منطقه فراوان‌تر نسبت به سایر مناطق است ولی معنای این گفته این نیست که زلزله بزرگ در این منطقه رخ نخواهد داد ولی زلزله‌های متوسط بیشتر از زلزله‌های بزرگ رخ داده است.


نوع مطلب : تهران و زلزله 

داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 


  • تعداد صفحات :3
  • 1  
  • 2  
  • 3  
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic